Kwas fosfatydowy sprzyja budowaniu masy i siły

autor Piotr Mamczur

W olbrzymiej ilości suplementów diety dla sportowców trenujących na siłowni jest jeden niedoceniany. Jest nim kwas fosfatydowy (PA). Nie wszyscy wiedzą o jego potencjalnym udziale w budowaniu suchej masy mięśniowej.

Kwas fosfatydowy (PA)

Kwas fosfatydowy należy do grupy fosfolipidów. Wchodzi on w skład błon komórkowych, w tym też błon mięśni. Jest on przekaźnikiem informacji oraz prekursorem dla tworzenia innych lipidów (tj. tłuszczy). Warto pamiętać, że jest go w komórkach bardzo mało w porównaniu do innych elementów budujących błonę mięśniową.

A jak to ma się do zwiększenia masy mięśniowej? Okazuje się, że niewielka ilość PA nie stanowi problemu ponieważ ta ilość jest wystarczająca by wpływać mTOR będący kluczowym białkiem decydującym o tym, czy w mięśniach powstaną inne nowe białka. Innymi słowy aktywacja mTOR poprzez PA sprzyja przesunięciu procesów w stronę anabolizmu.

Co wiemy na temat relacji między PA a masą mięśniową

  • PA aktywuje mTOR, ale nie wiadomo czy bezpośrednio oddziałuje z tym białkiem.

↑PA → ↑ aktywacja mTOR → ↑ synteza białek mięśniowych

  • Trening oporowy intensyfikuje produkcję PA w mięśniach oraz jednocześnie zwiększa aktywację mTOR.
  • Dostarczanie w diecie PA zwiększa aktywację mTOR.

Wydaje się więc logiczne, że gdy podwyższymy w diecie udział kwasu fosfatydowego (PA) to korzystnie powinniśmy wpływać na masę mięśniową. Tyle jeżeli chodzi o teorię. Czas na dowody.

Suplementacja diety PA

W jednym z eksperymentów ochotnicy przyjmowali kwas fosfatydowy i jednocześnie wykonywali trening oporowy. Suplement, który przyjmowali (z uwagi na moją niechęć w promowaniu konkretnej marki nie wspomnę nazwy produktu) zawierał głównie kwas fosfatydowy w ilości 750 mg w jednej dawce oraz kilka pomniejszych składników (HMB, L-leucynę oraz witaminę D3). Suplement ten przyjmowano w ilości 5x 750mg PA dziennie. Zarys treningu, który jednocześnie wykonywano przedstawiłem w tabeli poniżej.

Trening oporowy dedykowany budowaniu masy

Struktura treningu oporowego, który łączono z suplementacją PA

Skutki przyjmowania PA

Przede wszystkim zaobserwowano, że PA korzystnie wpływa na siłę mięśni podczas wykonywania ćwiczeń wielostawowych. Ponadto zauważono zwiększony przyrost masy mięśniowej, gdy trening oporowy łączno z suplementacją diety kwasem fosfatydowym. Podsumowanie skutków treningu połączonego z przyjmowaniem kwasu fosfatydowego znajdziesz w tabeli poniżej.

Suplementacja: Kwas fosfatydowy (PA)

Bibliografia

Escalante G., Alencar M., Haddock B., Harvey P. (2016) The effects of phosphatidic acid supplementation on strength, body composition, muscular endurance, power, agility, and vertical jump in resistance trained men. J Int Soc Sports Nutr. 13:24.

Powiązane artykuły

Wstaw komentarz

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności i cookies serwisu WYSIŁKA. Możesz w dowolnym momencie zdecydować się na samodzielne usunięcie plików cookies związanych tym serwisem poprzez zmianę ustawień Twojej przeglądarki internetowej. Akceptuję Czytaj więcej