Suplementacja diety ATP

autor Piotr Mamczur

ATP jest podstawowym nośnikiem energii wykorzystywanym między innymi przez komórki mięśniowe podczas treningu fizycznego. Warto pamiętać, że nie każda doustna suplementacja diety ATP spowoduje w prosty sposób zwiększenie ilości tego związku w komórkach i radykalne zwiększenie dostępności energii. Okazuje się, że zależy to od dawki oraz czasu przyjmowania suplementu.

Degradacja ATP

Generalnie doustne przyjmowanie ATP powoduje, że jest on bardzo szybko metabolizowany we krwi. Podstawowymi metabolitami są tutaj ADP i AMP:

ATP ADP AMP

Doustna suplementacja ATP w jednej dawce przez krótki czasu, u osoby niećwiczącej, nie spowoduje wzrostu ATP ani powyższych metabolitów we krwi krążącej. Ale metabolity ATP i/lub sam ATP będą dawały efekty fizjologiczne przy dużych dawkach regularnie przyjmowanych przez długi okres czasu.

Dawki

ATP jest dobrze tolerowany i nie jest na liście zakazanych substancji dopingujących. Najlepszą obecnie formą tego związku jest sól dwusodowa ATP. Dawki soli dwusodowej ATP:

  • 150 – 225 mg – jest to zakres dawek uznawany za mały, o znikomym lub żadnym efekcie fizjologicznym.
  • 400 mg – jest to dawka uznawana za dużą i korzystną dla poprawy parametrów wysiłkowych.
  • 800 mg – jest to maksymalna dopuszczona dawka.
Długi okres przyjmowania soli dwusodowej ATP w dawce 400 mg/dzień jest korzystne dla poprawy parametrów wysiłkowych

Zmiany w stężeniu ATP/ADP/AMP we krwi przy suplementacji diety solą dwusodową ATP

Okres przyjmowania

Doustne przyjmowanie ATP (w postaci soli dwusodowej, 400 mg/dzień) przez okres 2 tygodni powoduje:

  • Ograniczenie powysiłkowego spadku ATP, ADP i AMP.
  • W końcowych seriach wysiłku wysokointensywnego (sprinty) nie obserwowano spadku ATP w grupie suplementującej dietę, z kolei w grupie placebo spadek był znaczny.
  • Wyraźnie wzrasta moc mięśniowa decydująca o prędkości.

Wykazano, że bardzo długi okres suplementacji diety (12 tygodni) solą dwusodową ATP w ilości 400 mg/dzień powoduje:

  • Wzrost powysiłkowego przepływu krwi – co jest korzystne dla osób budujących masę mięśniową, ponieważ wraz z krwią docierają do mięśni makroelementy.
  • Wzrost siły mięśni określanej parametrem 1RM – czyli podniesiesz większy ciężar.
  • Wzrost wysokości skoków – przydatne dla lekkoatletów oraz w crossfit.
  • Przyrost suchej masy mięśniowej – korzystne w sportach sylwetkowych.

W odniesieniu do siły mięśni warto wspomnieć, że pozytywnego wpływu suplementacji nie zaobserwujemy przy dawkach małych 150 – 225 mg/dzień przyjmowanych przez dwa tygodnie.

Erytrocyty i ATP

Jak to więc działa, skoro ATP jest degradowany we krwi? Po pierwsze pamiętajmy, że metabolity powstałe z degradacji ATP mogą wpływać na wiele komórek, w tym też na czerwone krwinki (erytrocyty) transportujące krew. Okazuje się, że długotrwała suplementacja ATP powoduje wzrost pobierania metabolitów ATP przez erytrocyty. Zwiększa to następnie syntezę w nich ich własnego ATP. Zapewnia to więc pewien rezerwuar energetyczny w tych ważnych komórkach w przypadku np. ograniczeniu dostępności tlenu (hipoksja), która ma miejsce podczas wysiłków HIIT (wysokointensywnych i interwałowych) lub treningu oporowego prowadzonego aż do pełnego zmęczenia. Niestety niewiele wiemy jak suplementacja opasana powyżej wpływa bezpośrednio na ATP w mięśniach.

Literatura

Purpura M., Rathmacher J.A., Sharp M.H., Lowery R.P., Shields K.A., Partl J.M., Wilson J.M., Jäger R. (2017) Oral Adenosine-5′-triphosphate (ATP) Administration Increases Postexercise ATP Levels, Muscle Excitability, and Athletic Performance Following a Repeated Sprint Bout. J Am Coll Nutr. 36(3):177-183.

Autor zdjęcia w nagłówku: ©tankist276/ Fotolia

Powiązane artykuły

2 komentarze

Marcin Marzec 3, 2018 - 4:54 pm

Gdzie mozna kupic taka sol dwusodowa lub jakie trzeba miec surowce zeby ja zrobic?

Odpowiedź
dr Piotr Mamczur Marzec 3, 2018 - 5:26 pm

Wiesz… nie jest moim celem promowanie jakiejś konkretnej firmy ;).
W sieci jest wiele firm „chemicznych” które produkują ten związek na potrzeby naukowe. Generalnie zakup z tych firm jest nieopłacalny (za kilka fizjologicznie skutecznych dawek zapłacisz grube pieniądze). Zamiast tego można poszukać w składzie wielu NO-boosterów i przedtreningówek czy nie zawierają ATP w postaci soli dwusodowej. Są też firmy dostarczające ATP jako suplement (wpisz frazę w google”suplementacja ATP”) – problem jest tutaj taki, że nie zawsze piszą jaka to jest postać ATP. Co najwyżej piszą że jest to forma stabilna. Dziękuję za zainteresowanie artykułem.

Odpowiedź

Wstaw komentarz

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności i cookies serwisu WYSIŁKA. Możesz w dowolnym momencie zdecydować się na samodzielne usunięcie plików cookies związanych tym serwisem poprzez zmianę ustawień Twojej przeglądarki internetowej. Akceptuję Czytaj więcej