Suplementacja – połączenie GAA z kreatyną

autor Piotr Mamczur

Kreatyna jest jednym z najczęściej przyjmowanych suplementów, dedykowanym dla sportowców celem optymalizacji uzyskiwanych osiągów sportowych. Ostatnio wykazano, że można przyjmować kwas GAA razem z kreatyną, co zasadniczo zwiększa ilość kreatyny w mięśniach. Konsekwentne należałoby się spodziewać zwiększenia osiągów sportowych lub optymalizacji budowania masy mięśniowej. Poniżej przeczytasz jak dawkować GAA z kreatyną oraz jakich skutków możesz się spodziewać.

GAA

Kwas guanodinooctowy (GAA) jest prekursorem kreatyny. W typowych warunkach organizm sam syntezuje kreatynę. Współdziałają na tym etapie narządy: nerki i wątroba (patrz rysunek poniżej). Wpierw nerka tworzy GAA, ten zaś w wątrobie jest zamieniany na kreatynę. Uczestniczą w tym procesie enzymy właściwe dla tych narządów  – AGAT i GAMT. Ostatecznie powstająca kreatyna wraz z krwią dostaje się do mięśni, gdzie umożliwia optymalizację procesów energetycznych.

GAA

GAA jest prekursorem kreatyny

Teoria

Zauważ, że jeżeli dostarczysz GAA wówczas cały proces jest uproszczony, ponieważ nerki nie muszą syntezować tego związku i od razu GAA będzie przekształcany w kreatynę na potrzeby mięśni i innych tkanek. Odciążasz więc nerki od konieczności syntezy GAA. Ponadto zbyt mała aktywność enzymu w nerkach (AGAT) może ograniczyć syntezę kreatyny – jeżeli słabo ten enzym działa wówczas powstaje za mało GAA i konsekwentnie (przynajmniej teoretycznie) może to negatywnie wpływać na tworzenie kreatyny w wątrobie.

Dawkowanie

W jednym z eksperymentów, 14 ochotników przyjmowało przed śniadaniem, codziennie, przez 4 tygodnie:

  • Grupa pierwsza: 1 gram GAA + 3 gramy kreatyny
  • Grupa druga: 4 gramy kreatyny

Osoby te nie ćwiczyły podczas całego czasu trwania badania. Mimo to zaobserwowano istotne różnice w ilości kreatyny w mięśniach. Ciekawe jakich zmian spodziewalibyśmy się gdyby jeszcze poddać ich treningowi na siłowni (?).

Skutki GAA i kreatyny

Przede wszystkim ilość kreatyny w mięśniach wzrosła bardziej w grupie przyjmującej kreatynę z GAA. Ilość kreatyny wzrosła nie tylko w mięśniach, ale również w mózgu, co prawdopodobnie będzie miało wpływ na ograniczenie procesu zmęczenia obwodowego (tj. w tkance nerwowej) podczas treningu.

Ponadto w grupie przyjmującej kreatynę z GAA:

  • Przyrost masy był mniejszy niż w grupie biorącej samą kreatynę.
  • Przyrost siły mięśni górnej połowy ciała był większy w porównaniu do grupy „keratynowej”.
Skutki przyjmowania GAA z kreatyną

Skutki przyjmowania GAA z kreatyną po okresie 4 tygodni u osób niećwiczących

Wnioski

  • Przyjmowanie kreatyny w połączeniu z GAA optymalizuje tworzenie kreatyny.
  • Strategia ta może być stosowana przez sportowców, dla których głównym celem jest zwiększenie siły bez dużego przyrostu masy.

Jeżeli zagadnienia związane z kreatyną są dla ciebie interesujące zapraszam do poczytania innych artykułów z Wysiłka.pl: „Kreatyną w mięśnie„, „Interwały odpoczynku

Literatura

Ostojic S.M. (2015) Cellular bioenergetics of guanidinoacetic acid: the role of mitochondria. J Bioenerg Biomembr. 2015 Oct;47(5):369-72.

Semeredi S., Stajer V., Ostojic J., Vranes M., Ostojic SM. (2018) Guanidinoacetic acid with creatine compared with creatine alone for tissue creatine content, hyperhomocysteinemia, and exercise performance: A randomized, double-blind superiority trial. Nutrition. 57:162-166.

Powiązane artykuły

Wstaw komentarz

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności i cookies serwisu WYSIŁKA. Możesz w dowolnym momencie zdecydować się na samodzielne usunięcie plików cookies związanych tym serwisem poprzez zmianę ustawień Twojej przeglądarki internetowej. Akceptuję Czytaj więcej