Trekking w górach – jakie jedzenie warto mieć w plecaku?

autor Anna Wezgraj da Silva

Wielogodzinne wyjście w góry wymaga dobrego przygotowania fizycznego, psychicznego, jak i sprzętowego. Odpowiednia odzież, wygodne buty, kurtka przeciwdeszczowa i plecak z najpotrzebniejszymi rzeczami to podstawa. Nie mniej ważny jest prowiant na drogę, który ma służyć nie tylko zaspokojeniu głodu, ale także stanowić będzie szybki zastrzyk energii do dalszej wędrówki, a w razie potrzeby rozgrzeje organizm podczas załamania pogody.

Wiele osób nie przykłada dużej uwagi do rodzaju jedzenia pakowanego na drogę, tym samym w plecaku często „lądują” klasyczne konserwy, zupki chińskie i inne wysoko przetworzone produkty spożywcze. Warto jednak zaopatrzyć się w prowiant, który będzie i smaczny, i zdrowy. Taki, który dostarczy wartościowych składników odżywczych i doda energii podczas wielogodzinnego trekkingu.

Co sprawdzi się jako idealny składnik zaopatrzenia w plecaku wędrowca górskiego – zarówno amatora, jak i bardziej zaprawionego miłośnika gór? Oto kilka propozycji, które warto wziąć pod uwagę przy planowaniu kolejnej eskapady.

Produkty spożywcze, które warto mieć w plecaku podczas trekkingu – TOP 9

1. Kabanosy

Suszone kiełbaski to szybka i smaczna przekąska. Zwracajmy szczególną uwagę na zawartość mięsa w stosunku do gotowego produktu oraz na jak najmniejszą liczę dodatków. Wysokiej jakości kabanos będzie wartościową przekąską na szlaku (przekąska białkowa – świetna do regeneracji organizmu po wykonanym wysiłku), można go spożywać także z pieczywem (przekąska białkowo-tłuszczowa – do odbudowy mięśni i uzupełnienia energii).

Dowiedz się więcej: Co jeść przed i po treningu?

2. Suszona wołowina

Ten produkt można uznać za droższą alternatywę dla kabanosów. Warto spakować choćby jedną paczkę tzw. beef jerky do plecaka, aby cieszyć się smaczną, wysokobiałkową przekąską podczas wędrówki. Co konkretnie zawiera?

Paczka suszonej wołowiny (50 g) to 205 kcal, ok. 16 g białka, niecałe 13 g tłuszczu i ponad 5 g węglowodanów. Jest także dobrym źródłem fosforu (204 mg), potasu (298 mg), sodu (892 mg) oraz zawiera m.in. witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B12) i wit. E.

Inne zalety suszonej wołowiny? Jest lekka i nie zajmuje zbyt dużo miejsca w plecaku. Zakup gotowej paczki może być jednak mało opłacalny – warto zainteresować się tematem i poszukać sprawdzonych przepisów na samodzielne suszenie wołowiny.

3. Owoce świeże i suszone

Owoce mogą być alternatywą dla szybkiego posiłku podczas trekkingu
Owoce mogą być alternatywą dla szybkiego posiłku podczas trekkingu

Kolejnymi produktami, których nie powinno zabraknąć w naszym plecaku, są owoce pod różną postacią. Świeże (banany, jabłka, gruszki itp.) będą nieco cięższe, ale soczyste (dodatkowe nawodnienie dla organizmu). Jeśli chcemy zminimalizować ciężar noszony na plecach, warto sięgnąć po owoce suszone (morele, daktyle, figi itp.). Tego rodzaju przekąski zmęczonemu ciału najszybciej dostarczą „paliwa” w postaci węglowodanów.

4. Orzechy

Można traktować je jako osobną przekąskę bądź jako dodatek do głównego dania. Zawierają dużo tłuszczu, białka, witamin i minerałów, a co za tym idzie – dostarczą solidnego zapasu energii na dalszą wędrówkę. Włoskie, laskowe, makadamia, nerkowca, brazylijskie… do plecaka spakujmy ulubione smaki lub ich mieszankę.

5. Musli

Wysokoenergetyczne i szybkie w przygotowaniu. Wystarczy, że rano przygotujemy mieszankę (np. płatki owsiane, wiórki kokosowe, orzechy, suszone owoce, mleko w proszku – kokosowe bądź krowie), którą na szlaku zalejemy wrzątkiem z termosu. Otrzymamy pyszne danie na słodko będące świetną alternatywą dla przetworzonych zupek chińskich.

6. Sery

Twarde sery, typu parmezan, bez problemu wytrzymają dłuższą wędrówkę i będą doskonałym źródłem białka i tłuszczu. Można je konsumować w formie przekąski bądź dodatku do kanapki.

7. Chałwa

Fantastyczna alternatywa dla batoników zbożowych. To istna „kopalnia” węglowodanów i tłuszczu, tak bardzo potrzebnych podczas wielogodzinnego trekkingu.

gorzka czekolada
Gorzka czekolada jest dobrym źródłem antyoksydantów oraz tłuszczy zwłaszcza, gdy jesteś na diecie LCHF

8. Gorzka czekolada

Na liście dotyczącej prowiantu dla górołaza nie mogło zabraknąć czekolady. Stanowi podstawę górskiej wędrówki – w plecaku najlepiej mieć czekoladę gorzką lub z orzechami.

9. Kanapki

To kolejny klasyk na liście produktów, który powinny się znaleźć w plecaku podczas wielogodzinnej wędrówki. Szczególną uwagę należy zwrócić na pieczywo, najlepiej pełnoziarniste, do którego warto dodać ulubione składniki. W wersji na słono mile widziane będą dodatki pod postacią pasty jajecznej, wędliny, wędzonej ryby, serów i warzyw. Wersja na słodko może zawierać np. ulubiony dżem, twarożek i masło orzechowe.

Nie zapominajmy również o odpowiednim nawodnieniu – do plecaka spakujmy koniecznie wodę lub izotonik, np. przygotowany samodzielnie. Taki napój nie tylko nawodni organizm, ale także pomoże w przywróceniu równowagi elektrolitowej.

Najprostszy izotonik domowej roboty – szybki przepis

  • 490 ml wody (najlepiej wysokomineralizowanej),
  • 1-2 szczypty soli,
  • sok wyciśnięty z połówki cytryny,
  • 1,5 łyżki miodu pszczelego.

Wystarczy wymieszać ze sobą podane składniki i naturalny izotonik gotowy!

Podczas chłodniejszych dni warto zabrać ze sobą także termos z gorącą herbatą, np. z dodatkiem cytryny i startego imbiru. Napar herbaciany pomoże rozgrzać wyziębiony organizm, zwłaszcza podczas długich, wyczerpujących wędrówek.

trekking

Pamiętajmy, że idąc kilka-kilanaście godzin na dobę, organizm potrzebuje kalorycznej diety. Nie musi to jednak oznaczać diety niezdrowej – wysoka zawartość białka, tłuszczu i węglowodanów pochodząca z wartościowych produktów spożywczych będzie naszym sprzymierzeńcem w górskich wędrówkach. Nie zapominajmy także o odpowiednim nawodnieniu – to podstawa! Dzięki dobrze zaplanowanej diecie nie opadniemy z sił na szlaku, a regeneracja organizmu będzie znacznie szybsza.

Powiązane artykuły

Wstaw komentarz

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności i cookies serwisu WYSIŁKA. Możesz w dowolnym momencie zdecydować się na samodzielne usunięcie plików cookies związanych tym serwisem poprzez zmianę ustawień Twojej przeglądarki internetowej. Akceptuję Czytaj więcej