Witamina B12 a otyłość

autor Piotr Mamczur

Dzisiaj o tym, czy za rozwojem otyłości kryje się deficyt jednej z witamin – witaminy B12. Okazuje się bowiem, że przeprowadzono ostatnio szeroko zakrojone badania, które rzucają nieco światła na problematykę otyłości.

Badanie

W badaniu wzięła udział imponująca ilość ochotników: >9000 osób. Ochotnicy byli w wieku >20 lat (średni wiek w całej grupie badawczej wynosił ok. 46 lat). Występowanie nadwagi u tych ludzi było na poziomie 33,5%, oraz otyłości na poziomie 36,6%.

Wnioski z badania

Po analizie wyników okazało się, że osoby mające zdiagnozowaną otyłość (BMI ≥ 30 kg/m2) miały deficyt witaminy B12. Głębsza analiza wskazała, że obserwacja ta była niezależna od statusu ekonomicznego, położenia demograficznego, stylu życia czy przyjmowanych suplementów i leków. Wydaje się więc prosta korelacja:

niski poziom witaminy B12 w surowicy krwi = większa szansa na otyłość

Ponadto zauważono, że osoby z prawidłowym poziomem witaminy B12 były częściej niepalące, rzadko spożywające alkohol, częściej przyjmujące suplementy oraz pokarmy bogate w witaminę B12. Co ciekawe, w tej grupie, czas okresu głodu (tj. czas bycia na czczo) był zwykle krótki czyli takie osoby generalnie dbały o regularne przyjmowanie posiłków.

Źródła witaminy B12

Głównym źródłem witaminy B12 są produkty pochodzenia zwierzęcego. Pełny wykaz zawartości witaminy B12 w różnych produktach możesz przejrzeć klikając na link (LINK).

Przykłady produktów spożywczych które są bogate w witaminę B12:

  • wątroby zwierząt
  • wołowina i jagnięcina
  • jaja kur
  • nabiał

Jak niedobór witaminy B12 sprzyja otyłości?

Powiązanie niedoboru witaminy B12 i otyłości okazuje się być nieco skomplikowane:

  • Niski poziom B12 może wpływać negatywnie na syntezę białek, co ograniczałoby tworzenie tzw. suchej masy ciała (= beztłuszczowej masy ciała).
  • Niedobór witaminy B12 mógłby wpływać na dysfunkcję tkanki tłuszczowej i promowanie stanu zapalnego.
  • Otyłość mogłaby sprzyjać procesom degradacji witaminy B12 w tkance tłuszczowej lub ograniczać absorpcję tej witaminy z jelita.
  • Osoby otyłe mogą mieć zmienioną mikroflorę jelitową, co również może zmieniać sposób wchłaniania witamin z jelita.

Na koniec…

Jako, że powiązanie witaminy B12 z otyłością jest dosyć świeże, nie wiadomo czy suplementacja diety tą witaminą wpływałaby korzystnie na zapobieganie otyłości. Niezlanie od tego uważam, że warto nieco zwiększyć podaż B12… tak na wszelki wypadek.

Jeżeli masz ochotę powiązać trening z suplementacją witaminy B12 proponuję treningi dedykowane dla osób otyłych. Jeden z nich znajdziesz w artykule: CRAE – trening dedykowany dla otyłych z cukrzycą.

Produkty spożywcze pochodzenia zwierzęcego są bogate w witaminę B12

Literatura

Sun Y, Sun M, Liu B, Du Y, Rong S, Xu G, Snetselaar LG, Bao W. (2019) Inverse Association Between Serum Vitamin B12 Concentration and Obesity Among Adults in the United States. Front Endocrinol (Lausanne). 10:414.

Fotografie (licencja CC0):

Powiązane artykuły

Wstaw komentarz

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności i cookies serwisu WYSIŁKA. Możesz w dowolnym momencie zdecydować się na samodzielne usunięcie plików cookies związanych tym serwisem poprzez zmianę ustawień Twojej przeglądarki internetowej. Akceptuję Czytaj więcej